Żałoba jak sobie radzić?

Śmierć kogoś kochanego czy ważnego jest niezmiernie bolesna i zostawia bliskich z pytaniem „Żałoba jak sobie radzić?”. Rozmaite emocje doświadczane po takiej stracie mogą być tak silne, że trudno sobie wyobrazić i uwierzyć w nadejście dnia, w którym ból ten zmniejszy się bądź minie. To naturalne reakcje na ogromną stratę. Podczas gdy nie ma dobrych lub złych sposobów na żałobę, istnieją jednak zdrowe metody radzenia sobie z bólem, który z czasem prowadzi do odnowy i pozwala żyć dalej. 

 

Żałoba jak sobie radzić ze śmiercią bliskiej osoby? Krok 1: Szukaj wsparcia.

Najważniejszy czynnik pomagający w leczeniu ran po stracie to posiadanie wsparcia innych ludzi. Nawet jeśli normalnie nie lubisz rozmawiać o uczuciach, to ważne aby je wyrażać, gdy przeżywasz żałobę. Podzielenie się uczuciami związanymi ze stratą sprawia, że łatwiej udźwignąć żałobę. Staraj się o towarzystwo i wsparcie, nawet jeśli zupełnie nie chcesz lub nie potrafisz rozmawiać o tym co czujesz. Wiele osób odkrywa, że wystarczy towarzystwo drugiej osoby, sam fakt, że ktoś jest obok sprawia zwykle że żałoba jest nieco łatwiejsza do zniesienia. Tak więc bez względu na to skąd pochodzi wsparcie, przyjmuj je i nie cierp w samotności. Kontakt z innymi ludźmi pomoże ci dojść do siebie.

 

Znajdywanie wsparcia po stracie

Zwróć się o pomoc do przyjaciół i członków rodziny – Teraz jest czas, aby oprzeć się na bliskich którzy troszczą się o ciebie, nawet jeśli zwykle czerpiesz satysfakcję z bycia silnym i samowystarczalnym. Przygarniaj do siebie bliskich zamiast ich unikać i przyjmuj wsparcie które proponują. Często ludzie chcą pomóc, ale nie wiedzą jak, więc powiedz im czego potrzebujesz – czy wypłakać się na czyimś ramieniu, czy kogoś kto pomoże z organizacją spraw, czy może będzie zwyczajnie towarzyszyć w trudnych chwilach. Kogoś z kim będziesz mógł porozmawiać o żałobie, jak sobie radzić.

 

Staraj się czerpać ukojenie z wiary – Jeśli jesteś osobą religijną, przyjmij pociechę jaką dają rytuały. Aktywności duchowe, takie jak modlitwa, medytacja, czy uczestnictwo w nabożeństwie – mogą dać ukojenie. Jeśli twoja wiara została zachwiana w obliczu straty, porozmawiaj o tym z kimś ze wspólnoty religijnej, pamiętając że zachwiania wiary to dość częsty objaw żałoby.

 

Przyłącz się do grupy wsparcia – Żałoba może być uczuciem przepełnionym samotnością, nawet jeśli otaczają cie bliskie osoby. Dzielenie się smutkiem z osobami, które doświadczyły podobnej straty może być pomocne. Poszukaj odpowiedniej grupy wsparcia w swojej okolicy, kontaktując się z lokalnymi szpitalami, hospicjami, fundacjami czy domami pogrzebowymi.

 

Porozmawiaj z terapeutą – Jeśli twoja żałoba wydaje się nie do zniesienia, skontaktuj się ze specjalistą posiadającym doświadczenie w pracy z żałobą. Doświadczony terapeuta może pomóc ci przepracować intensywne emocje i pokonać przeszkody w żałobie.

 

Żałoba jak sobie radzić ze śmiercią bliskiej osoby? Krok 2: Zadbaj o siebie

Dbanie o siebie podczas żałoby jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Stres wywołany ogromną stratą może szybko pozbawić cię energii i emocjonalnych rezerw. Zadbanie o fizyczne i emocjonalne potrzeby pomoże ci przetrwać ten trudny czas.

 

Zmierz się ze swoimi uczuciami. Możesz próbować odgonić smutek, ale nie możesz go unikać w nieskończoność. Aby dojść do siebie, musisz przyjąć i zaakceptować ból. Próba unikania emocji smutku i straty tylko przedłuża proces żałoby. Nieprzeżyta żałoba może prowadzić do rozmaitych komplikacji takich jak depresja, niepokój, nadużywanie alkoholu i problemy zdrowotne.

 

Wyrażaj swoje emocje w sposób namacalny, kreatywny. Pisz o swojej stracie w dzienniku. Jeśli utraciłeś ukochaną osobę, napisz list w którym wyrazisz to czego nie zdążyłeś powiedzieć. Stwórz album o życiu tej osoby. Namaluj obraz będzie przedstawiał twoje emocje. Słuchaj muzyki, która współgra z twoimi emocjami i pozwól sobie się w nich zanurzyć.

 

Zadbaj o swoje zdrowie fizyczne. Umysł i ciało są silnie powiązane. Czując się dobrze fizycznie, będziesz też czuł się lepiej emocjonalnie. Walcz ze stresem i zmęczeniem poprzez dbanie o odpowiednią ilość snu, właściwe posiłki i aktywność fizyczną. Unikaj radzenia sobie z bólem poprzez alkohol, leki, narkotyki czy inne używki mające sztucznie polepszyć nastrój.

 

Nie pozwól nikomu dyktować ci jak masz się czuć. Sam też nie każ sobie czuć się w jakiś „właściwy” sposób. Twoja żałoba jest twoją własną i nikt nie powinien mówić ci, kiedy jest czas aby „pójść do przodu” czy „mieć to już za sobą”. Pozwól sobie czuć to cokolwiek w danej chwili odczuwasz bez osądzania czy zawstydzenia. Żadne uczucie nie jest „nie na miejscu”. To w porządku by być złym, złorzeczyć niebiosom, płakać czy nie płakać. To w porządku by się śmiać, znajdywać chwile radości i odpuścić, gdy będziesz już gotowy.

 

Miej plan na okazje wywołujące żałobę. Rocznice, wakacje, kamienie milowe mogą odnowić wspomnienia i uczucia. Bądź gotowy na emocjonalne tąpnięcia i wiedz, że w takich chwilach są one absolutnie normalne. Jeśli dzielisz wakacje czy jakieś ważne wydarzenie razem z bliskimi przeżywającymi tę samą stratę, porozmawiaj z nimi o tym wcześniej. Ustalcie czy i w jaki sposób w tym wydarzeniu chcecie uhonorować zmarłą osobę. 

 

Karina Wiencelewska jest psychologiem, psychoterapeutą w trakcie certyfikacji. Potrzebujesz dodatkowych informacji na opisany temat lub pragniesz umówić się na konsultacje, zadzwoń: +353 86 176 0361. Możesz też skontaktować się poprzez email gabinet@pomostkrakow.pl lub Skype karina.wiencelewska

Karina Wiencelewska

- psycholog,
psychoterapeuta

 

514 725 256

 

gabinet@pomostkrakow.pl