Skąd biorą się myśli samobójcze?

Wiele rodzajów emocjonalnego bólu może prowadzić do myślenia o samobójstwie. Przyczyny tego cierpienia są inne dla każdego z nas, różne są też zdolności różnych ludzi do radzenia sobie z tym bólem. Nie słuchaj nikogo, kto mówi: „To za mało, żeby myśleć o samobójstwie”. Wszyscy jesteśmy różni. To co jest znośne dla jednej osoby, może być całkowicie nieznośne dla drugiej. Jednak istnieją pewne czynniki wspólne, które mogą zwiększać prawdopodobieństwo, iż pojawią się myśli samobójcze.

Myśli samobójcze często wynikają z uleczalnych problemów

 

Utrata, depresja, zaburzenia lękowe, zły stan zdrowia, uzależnienia od alkoholu czy narkotyków, problemy finansowe, prawne lub szkolne, a także rozmaite inne trudności życiowe mogą być przyczyną poważnych emocjonalnych kłopotów. Mogą też prowokować myśli samobójcze. W dodatku wpływają na Twoją zdolność radzenia sobie z problemami. Nawet jeśli teraz tego nie widzisz, niemal zawsze istnieją inne rozwiązania tych trudności.

 

Zły stan zdrowia psychicznego, objawiający się pod postacią depresji, niepokoju, lęków czy choroby dwubiegunowej, poddać można leczeniu poprzez psychoterapię, leki oraz zmianę stylu życia. Większość ludzi, którzy zwracają się po pomoc w rozwiązywaniu tego typu trudności, przezwycięża tą sytuację, wprowadza konstruktywne zmiany w swoim życiu i wraca do zdrowia.

 

Część osób chorych próbuje korzystać z pomocy, a gdy ta nie działa od razu, porzucają leczenie i cierpią próbując poradzić sobie samodzielnie. To o czym nie wiedzą lub o czym zapomnieli, to fakt, że czasem trzeba podjąć kilka prób, połączyć różne sposoby leczenia, różne rozwiązania zanim znajdzie się to właściwe dla konkretnego człowieka. Praktycznie wszystkie problemy mogą być w jakiś sposób leczone bądź rozwiązane. Zdarza się jednak, że potrzeba na to trochę więcej czasu i cierpliwości.

 

Dlaczego samobójstwo wydaje się jedynym rozwiązaniem?

 

Jeśli nie potrafisz znaleźć innego rozwiązania niż samobójstwo, to nie oznacza, że rozwiązanie nie istnieje. Raczej nie jesteś w tej chwili w stanie go dostrzec. Intensywny emocjonalny ból jakiego teraz doświadczasz może zniekształcać Twoje myśli. Trudno więc dostrzec możliwe rozwiązania problemów, które Cię trapią albo dotrzeć do tych osób, które mogą zaoferować Ci swoje wsparcie. Rodzina, przyjaciele, terapeuci, lekarze mogą pomóc Ci dostrzec te rozwiązania, które są dla Ciebie w tej chwili  niewidoczne. Daj im szansę, by mogli Tobie pomóc.

 

Kryzysy samobójcze niemal zawsze przemijają

 

Może się wydawać, że cierpienie i zmartwienia nigdy się nie skończą. Ważne jednak, by zdać sobie sprawę, że kryzys i związane z nim myśli samobójcze są zwykle tymczasowe. Rozwiązania się znajdują, uczucia zmieniają, a pozytywne wydarzenia pojawiają czasem dość niespodziewanie. Pamiętaj: samobójstwo jest niezmiennym rozwiązaniem chwilowego problemu. Daj sobie czas niezbędny by sprawy uległy zmianie, a ból ustąpił.

 

Sięganie po pomoc

 

Nawet jeśli tego nie czujesz, jest wiele osób, które chcą Ci pomóc w tym trudnym czasie. Nie będą kłóciły się z Tobą o to, czy rzeczywiście czujesz się tak źle. Nie będą mówiły, żebyś się otrząsnął. Nie będą osądzać. Po prostu wysłuchają Cię i będą z Tobą.

 

Kiedy nachodzą Cię myśli samobójcze, warto postanowić, że nie podejmiesz żadnych kroków w celu ich zrealizowania przez określony czas, np. najbliższą dobę czy trzy dni. Myśli i czyny to dwie różne sprawy. Dobrze jest rozdzielić je w czasie.

 

Jeśli tak zrobiłeś, wykorzystaj ten czas, aby powiedzieć komuś o tym, co się z Tobą dzieje. Możesz porozmawiać z kimś z rodziny, przyjaciół, znajomych. Możesz skontaktować się ze mną i umówić na jedną konsultację, na której ustalimy co dalej. Możesz też sięgnąć po słuchawkę i zadzwonić do telefonu zaufania pozostając całkowicie anonimowy. Najważniejsze jest to, by osoba z którą zdecydujesz się porozmawiać była godna zaufania i chciała Cię wysłuchać.

 

Pamiętaj! Powyższy artykuł ma charakter informacyjny. Przeczytanie go to pierwszy krok. Dobrze, że go zrobiłeś. Teraz trzeba wykonać następny. Zwróć się po pomoc!

116 111 – Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (działa od poniedziałku do soboty w godzinach 12.00 – 20.00)

89 192-88 lub 89 527 00 00 – całodobowy Telefon Zaufania  “Anonimowy Przyjaciel”

Inne numery telefonów zaufania znajdziesz tutaj. Dane kontaktowe do Gabinetu Pomost znajdują się poniżej.

Karina Wiencelewska jest psychologiem, psychoterapeutą w trakcie certyfikacji. Potrzebujesz dodatkowych informacji na opisany temat lub pragniesz umówić się na konsultacje, zadzwoń:+353 86 176 0361. Możesz też skontaktować się poprzez email gabinet@pomostkrakow.pl lub Skype karina.wiencelewska

Karina Wiencelewska

- psycholog,
psychoterapeuta

 

514 725 256

 

gabinet@pomostkrakow.pl