Czym jest depresja?

Wszyscy miewamy lepsze i gorsze nastroje. Smutek jest naturalną reakcją na życiowe trudności i niepowodzenia. Wielu ludzi używa słowa „depresja” opisując takie właśnie uczucia. Jednak w gruncie rzeczy oznacza ona coś więcej niż zwykły smutek. Jakie są objawy depresji i czy psychoterapia naprawdę może pomóc?

Niektórzy opisują depresję jako czarną dziurę, ścianę, otchłań czy też poczucie bycia skazanym na niepowodzenia. Jednakże część osób cierpiących na depresję wcale nie odczuwa smutku – mogą czuć się pozbawieni energii, apatyczni, a nawet rozzłoszczeni, agresywni i niespokojni. Zwłaszcza mężczyźni często przechodzą depresję w taki nerwowy sposób.

Bez względu na symptomy, depresja różni się od zwyczajnego smutku tym, że pochłania twoje codzienne życie. Wpływa negatywnie na zdolność do pracy, nauki, odpoczynku, jedzenia, snu oraz zabawy. Dotkliwe poczucie bezsilności, bezradności i bezwartościowości jest uporczywe i niemal niezmienne.

 

Objawy depresji

 

U różnych osób depresja może mieć różne oblicze, jednak pewne oznaki są wspólne. Ważne by pamiętać, że objawy te mogą charakteryzować też naturalny gorszy nastrój, który jednak względnie szybko ustępuje. Tymczasem jeśli sygnałów tych jest dużo, są one silne i trwają długo, to prawdopodobieństwo depresji wzrasta. Jeżeli zaś objawy te są przytłaczające i obezwładniające, wówczas najwyższy czas by poszukać profesjonalnej pomocy.

 

  • Utrata zainteresowania codzienną aktywnością. Brak zainteresowania własnym hobby, rozrywkami, spotkaniami towarzyskimi, seksem. „Straciłem zdolność do odczuwania radości i przyjemności”, „Po co mam to robić?”
  • Trudności z koncentracją. Nie potrafisz się skupić, podjąć decyzji czy przypomnieć sobie o ważnych rzeczach
  • Nienawiść do samego siebie. Silne uczucie bezwartościowości i poczucia winy. Ostro krytykujesz samego siebie za dostrzegane błędy i pomyłki
  • Zmiana apetytu lub wagi. Znacząca zmiana wagi, która nie wynika z celowego podjęcia diety. Utrata lub przybranie więcej niż 5% wagi w przeciągu jednego miesiąca
  • Zmiany snu. Bezsenność, w szczególności we wczesnych godzinach porannych lub nadmierna senność i zaleganie w łóżku.
  • Poczucie bezsilności i braku nadziei. Ponure perspektywy lub ich całkowity brak: „Nic nigdy się nie zmieni”, „Nie będzie lepiej”, „Nie da się poprawić mojej sytuacji”
  • Lekkomyślne zachowanie. Uchylasz się od życia podejmując takie czynności jak nadużywanie alkoholu czy narkotyków, hazard, niebezpieczna jazda samochodem czy ryzykowny sport
  • Niewyjaśnione bóle. Częściej niż zwykle skarżysz się na bóle głowy, brzucha, pleców, karku, a lekarz nie znajduje ich medycznej przyczyny
  • Złość lub poirytowanie. Uczucie wzburzenia, niepokoju a nawet wściekłości. Twoja tolerancja jest obniżona, wszyscy i wszystko potrafi błyskawicznie wyprowadzić cię z równowagi
  • Utrata energii. Odczuwasz zmęczenie, ospałość i fizyczne wycieńczenie. Całe ciało wydaje się ciężkie, a nawet drobne zadania są przerastające i zajmują więcej czasu niż kiedyś

 

Jeśli odkrywasz u siebie kilka spośród powyższych objawów i trwają one dłużej niż 2 tygodnie, możliwe że cierpisz na depresję. Nie wolno ignorować tego stanu, ponieważ depresja to śmiertelna choroba. Niestety, około 15% chorych na depresję umiera w wyniku samobójstwa. W takiej sytuacji należy zwrócić się o pomoc do specjalisty (lekarza, psychiatry, psychoterapeuty).

 

Czy psychoterapia pomaga w depresji?

 

Tak jak różne są objawy i przyczyny depresji u różnych ludzi, tak rozmaite są sposoby na to, by poczuć się lepiej. To co działa w przypadku jednej osoby, może nie sprawdzić się u innej. Nie istnieje uniwersalny sposób leczenia depresji u wszystkich. Jeśli rozpoznajesz objawy depresji u siebie lub bliskiej sobie osoby, poświęć trochę czasu na znalezienie różnych możliwości leczenia. W większości przypadków skuteczne jest połączenie wsparcia bliskich osób, zmiany stylu życia oraz profesjonalnej pomocy.

 

Jeśli sama myśl o uporaniu się z depresją wydaje ci się przytłaczająca, nie wpadaj w panikę. Poczucie bezsilności i braku nadziei jest objawem depresji, a nie rzeczywistym obrazem sytuacji. Nie oznacza to, że jesteś zbyt słaby albo nie możesz nic zmienić. Kluczem do wyjścia z depresji jest zastosowanie metody drobnych kroków i pytanie o pomoc. Posiadanie silnego wsparcia u innych ludzi (rodziny, przyjaciół, grupy wsparcia) przyspieszy twój powrót do zdrowia. Izolacja sprzyja depresji, więc postaraj się o towarzystwo innych ludzi, nawet jeśli chwilowo wolisz być sam.

 

Psychoterapia pomaga osobom cierpiącym na depresję poprzez:

  • Zrozumienie zachowań, emocji i myśli oraz ich wpływu na depresję
  • Zrozumienie lub rozpoznanie życiowych trudności czy wydarzeń, które przyczyniają się do powstania lub pogłębienia depresji oraz pomoc w odkryciu tych rzeczy, które można zmienić lub rozwiązać
  • Pomoc w zmianie sposobów myślenia, negatywnych cech przypisywanych samemu sobie oraz swemu życiu
  • Pomoc w zrozumieniu sposobów w jaki błędy w myśleniu mogą sprzyjać depresji
  • Odzyskanie poczucia kontroli oraz czerpania przyjemności z życia
  • Poznanie technik radzenia sobie oraz nabycie umiejętności rozwiązywania problemów

 

Skuteczność psychoterapii w leczeniu depresji została potwierdzona klinicznie. Badania pokazują, że jest ona podobnie skuteczna jak leczenie farmakologiczne. Jednak stosowanie samych leków działa tylko krótkoterminowo i objawy zwykle po pewnym czasie wracają. Natomiast najskuteczniejszą formą leczenia depresji okazuje się łączenie psychoterapii oraz leczenia farmaceutycznego.

 

Karina Wiencelewska jest psychologiem, psychoterapeutą w trakcie certyfikacji. Potrzebujesz dodatkowych informacji na opisany temat lub pragniesz umówić się na konsultacje, zadzwoń: +353 86 176 0361. Możesz też skontaktować się poprzez email gabinet@pomostkrakow.pl lub Skype karina.wiencelewska

Karina Wiencelewska

- psycholog,
psychoterapeuta

 

514 725 256

 

gabinet@pomostkrakow.pl