Jak radzić sobie ze stresem?

Zdaje się, że ze stresem nie da się nic zrobić. Doba zawsze będzie miała mniej godzin niż potrzeba, rachunki nie przestaną przychodzić, a twoje zobowiązania rodzinne i zawodowe raczej nie znikną. Jednak w rzeczywistości możesz mieć nad tym większą kontrolę, niż ci się wydaje. W gruncie rzeczy, chcąc nauczyć się radzić sobie ze stresem należy zacząć właśnie od uświadomienie sobie posiadania kontroli nad własnym życiem. Zarządzanie stresem polega bowiem głównie na przejmowaniu dowodzenia: nad własnymi myślami, emocjami, zadaniami i sposobem rozwiązywania problemów.

Unikaj niepotrzebnego stresu

Unikanie sytuacji i problemów, które wymagają działania nie jest zdrowe. Nie da się też uniknąć stresu w ogóle. Jednak ludzie często bywają zaskoczeni, gdy zdają sobie sprawę z tego, jak wielu stresorów można uniknąć w dość prosty sposób.

  • Unikaj ludzi, którzy cię stresują. Jeśli jakaś osoba bezustannie podnosi twój poziom stresu, a nie potrafisz w żaden sposób poprawić tej relacji, zastanów się czy możesz ograniczyć ilość czasu, który z nią spędzasz. Jeśli to możliwe, po prostu zakończ relację.
  • Naucz się mówić „nie”. Przyjrzyj się swoim ograniczeniom. Ile jesteś w stanie zrobić w ciągu dnia, ilu obowiązkom możesz podołać? Określ dla siebie górne limity, a potem się ich trzymaj. Dotyczy to zarówno życia zawodowego, jak i prywatnego. Kiedy czujesz, że zbliżasz się do limitu, po prostu odmawiaj podejmowania kolejnych zadań. Branie na siebie większego ciężaru niż możesz unieść stanowi gwarantowaną receptę na stres.
  • Ogranicz swoją listę zadań. Przyjrzyj się swojemu grafikowi, zobowiązaniom, codziennym zadaniom. Jeśli czujesz, że jest ich zdecydowanie zbyt wiele, podziel je na te które powinieneś i musisz wykonać. Przesuń zadania które nie są naprawdę pilne i ważne na koniec listy lub po prostu je z niej usuń.

 

Zmieniaj swoją sytuację, aby radzić sobie ze stresem

Po usunięciu zbędnych źródeł stresu, pozostaną w twoim życiu stresujące sytuacje, których uniknąć nie można. Możesz jednak radzić sobie ze stresem starając się je zmieniać, wpływając na nie tak, aby stały się mniej stresujące. Zwykle sprowadza się to do zmiany sposobu w jaki się komunikujesz i działasz.

  • Wyrażaj swoje uczucia zamiast tłumić je w sobie. Jeśli ktoś lub coś ci przeszkadza, postaraj się wyrazić swoje troski w sposób otwarty lecz niepozbawiony szacunku. Jeśli nie wyrazisz swoich uczuć, pozostanie w tobie uraza, a sytuacja raczej się nie zmieni.
  • Lepiej zarządzaj swoim czasem. Nieumiejętne wykorzystywanie czasu powoduje mnóstwo stresu. Trudno zachować spokój i koncentrację, gdy okazuje się że masz do załatwienia sprawy „na wczoraj” lub zaplanowałeś dzień tak, że na każde spotkanie przybywasz godzinę spóźniony. Jeśli jednak postarasz się zaplanować wszystko z wyprzedzeniem i rozsądkiem, możesz znacząco zmniejszyć poziom stresu.
  • Idź na kompromis. Jeśli oczekujesz że ktoś zmieni swoje zachowanie i o to go prosisz, miej gotowość by zrobić to również. Jeśli oboje jesteście gotowi choć trochę dostosować się do drugiej strony, macie spore szanse na spotkanie się w pół drogi.

 

Kiedy stresora nie można usunąć … dopasuj się!

To nie żart. Jeśli nie ma możliwości by nic zmienić, możesz radzić sobie ze stresem odzyskując poczucie kontroli poprzez zmianę własnego podejście do sytuacji.

  • Skup się na pozytywach. Kiedy stres zaczyna cię wykańczać, daj sobie czas na refleksję nad wszystkimi rzeczami, które cenisz w swoim życiu, włączając w to twoje własne pozytywne cechy i talenty. Ta prosta strategia może pomóc ci utrzymywać dystans do problemów.
  • Przyjrzyj się całokształtowi sytuacji. Postaraj się uchwycić wydarzenie w perspektywie czasowej. Jak ważne jest to wydarzenie na dłuższą metę? Czy za miesiąc będziesz w ogóle o nim pamiętać? A za rok? Czy naprawdę warto się nim przejmować? Jeśli odpowiedź brzmi „nie”, wykorzystaj swoją energię na coś innego.
  • Na nowo zdefiniuj problem. Postaraj się go przeformułować, przyjrzyj się sytuacji z innej bardziej pozytywnej perspektywy. Zamiast złościć się na korki, wykorzystaj ten czas słuchając ulubionej stacji radiowej i ciesząc się chwilą samotności.
  • Zmień swoje standardy. Perfekcjonizm stanowi znaczące źródło stresu, któremu można zapobiegać. Przestań narażać się na poczucie porażki wymagając od siebie doskonałości. Z rozsądkiem ustawiaj poprzeczkę, dla siebie i dla innych. Naucz się zadowalać tym, co jest „wystarczająco dobre”.

 

Dostosuj się do niezmiennej sytuacji

Niektóre sytuacje stresowe są nieuniknione. Nie można zapobiec czy zmienić takich sytuacji jak poważna choroba, śmierć bliskiej osoby czy globalny kryzys gospodarczy. W takich sytuacjach, najlepszym sposobem, aby radzić sobie ze stresem jest akceptowanie sytuacji takiej, jaką jest. Może to być trudne jednak na dłuższą metę, zamiast walczyć z niezmienną sytuacją lepiej ją zaakceptować.

  • Dziel się swoimi uczuciami. Porozmawiaj z zaufaną osobą, przyjacielem, kimś z rodziny lub umów się na spotkanie z terapeutą. Wyrażenie tego, przez co przechodzisz może mieć bardzo oczyszczające działanie, nawet jeśli nic nie możesz zrobić by zmienić sytuację.
  • Nie próbuj kontrolować tego, czego nie da się kontrolować. Zachowanie innych ludzi na przykład jest poza naszą kontrolą. Zamiast się nim przejmować, skup się na tym co kontrolować możesz, na przykład na własnej reakcji na problemy.
  • Staraj się dostrzegać pozytywne strony sytuacji. Każda trudna kryzysowa sytuacja może stanowić okazję do własnego rozwoju. Jeśli twoje własne złe decyzje sprawiły, że znajdujesz się w tej stresujące sytuacji, zastanów się nad nimi i postaraj się wyciągnąć wnioski na przyszłość.

 

Znajdź czas na relaks

Przeżywając trudny stresujący okres bardzo trudno jest się zrelaksować. Jednak jest to możliwe, a przy okazji konieczne. Jeśli pozwolisz by stres pozbawiał cię całej energii, nie będziesz w stanie działać by pokonać tą trudną sytuację. Dlatego ustal sobie czas „wolny od stresu”, na ten czas zapomnij o obowiązkach i problemach. Poświęć go na to, co zwykle sprawia ci przyjemność, spotkaj się z przyjaciółmi, wybierz się na spacer, posłuchaj muzyki lub wybierz się na masaż.

Chcąc lepiej radzić sobie ze stresem, staraj się też zapoznać z technikami relaksacyjnymi takimi jak Trening Autogenny Schultza oraz Progresywna Relaksacja Mięśni Jackobsona. To techniki o klinicznie udowodnionym działaniu relaksującym. 

Karina Wiencelewska jest psychologiem, psychoterapeutą w trakcie certyfikacji. Potrzebujesz dodatkowych informacji na opisany temat lub pragniesz umówić się na konsultacje, zadzwoń: +353 86 176 0361. Możesz też skontaktować się poprzez email gabinet@pomostkrakow.pl lub Skype karina.wiencelewska

Karina Wiencelewska

- psycholog,
psychoterapeuta

 

514 725 256

 

gabinet@pomostkrakow.pl