Jak radzić sobie z traumą?

Wypadek samochodowy, powódź, pobicie, dostrzeżenie sytuacji w której zdrowie innej osoby jest zagrożone, a nawet rozstanie po znaczącym związku, to tylko przykłady urazowych doświadczeń, które mogą wywoływać cały szereg późniejszych trudności. Po takich przeżyciach możesz zmagać się z przerażającymi wspomnieniami, poczuciem bezustannego zagrożenia oraz innymi nieprzyjemnymi emocjami. Powrót do równowagi wymaga czasu, jednak możesz sobie pomóc dowiadując się, jak radzić sobie z traumą?

Powtórzę, powrót do równowagi wymaga czasu, więc pozwól sobie zdrowieć w swoim czasie oraz opłakać utraty których doświadczyłeś. Nie próbuj przyspieszać tego procesu, wymaga on twojej cierpliwości. Miej gotowość przyjmowania swoich emocji, nawet tych trudnych i zmiennych. Pozwól sobie odczuwać wszystko bez poczucia winy czy osądzania samego siebie.

 

Zadbaj o swoje zdrowie

Ważnym aspektem na który należy zwrócić uwagę, chcąc radzić sobie z traumą, jest stan zdrowia fizycznego. Zdrowy organizm łatwiej radzi sobie ze stresem wynikającym z urazu.

Postaraj się zredukować ilość stresu. Znajdź czas na odpoczynek i relaks. Sięgnij po techniki relaksacyjne jak medytacja, joga czy głębokie oddychanie. Oddawaj się swoim ulubionym zajęciom, które przyniosą ci radość i odprężenie.

Wysypiaj się. Urazowe doświadczenia niosą ze sobą zmartwienia i lęk, które mogą zaburzać twój sen. Natomiast brak snu czy jego niedobór mogą pogarszać objawy traumy i utrudniać ci powrót do równowagi. Staraj się kłaść spać i wstawać codziennie o tej samej porze tak, by przespać około 8 godzin każdej nocy.

Dobrze się odżywiaj. Możesz mieć ochotę na słodycze ze względu na szybki zastrzyk energii którego dostarczają, jednak lepiej postawić na normalny posiłek. Spożywanie niewielkich dobrze zbilansowanych posiłków pomoże ci zachować energię przez cały dzień i zminimalizuje huśtawki nastroju.

Unikaj alkoholu i innych używek ponieważ mogą one pogorszyć twoje objawy, wzmagać uczucia depresji, niepokoju i izolacji.

Uprawiaj sport. Regularne ćwiczenia fizyczne podnoszą poziom serotoniny, endorfin i innych „substancji szczęścia” w twoim mózgu. Poprawiają też samoocenę oraz sen.

 

Szukaj kontaktu z ludźmi

Po doświadczeniu urazu wiele osób odsuwa się od innych ludzi, jednak izolacja tylko pogarsza sprawę. Spotykanie się z innymi ludźmi pomaga odzyskać równowagę i radzić sobie z traumą, dlatego podejmij wysiłek podtrzymywania relacji i unikaj spędzania nadmiernej ilości czasu w samotności.

Bierz udział w życiu towarzyskim, nawet jeśli nie masz na to ochoty. Staraj się spotykać ze znajomymi, rodziną, przyjaciółmi i robić z nimi to, co robiłeś przedtem. Jeśli wycofałeś się już z relacji, które kiedyś były dla ciebie ważne, podejmij wysiłek by do nich wrócić.

Proś o wsparcie. To bardzo ważne, abyś mówił o swoich uczuciach i prosił o pomoc, której potrzebujesz. Zwróć się do zaufanego członka rodziny, przyjaciół lub właściwego profesjonalisty.

 

Zadbaj o własne ugruntowanie

Łatwiej radzić sobie z traumą, gdy mamy ugruntowanie w codziennych aktywnościach i normalnym życiu, dlatego też warto zadbać o ustrukturyzowany plan dnia.

Trzymaj się codziennej rutyny, zadbaj o regularne pory posiłków, snu, pracy, ćwiczeń fizycznych, spacerów. Upewnij się, że w twoim planie przewidziałeś też czas na relaks i życie towarzyskie.

Dziel pracę na małe wykonalne zadania. Staraj się czerpać zadowolenie z wykonanych działań, ze swych osiągnięć, nawet jeśli są drobne.

Szukaj aktywności, które zajmują twój umysł i sprawiają, że czujesz się lepiej. Może to być gotowanie, zabawa z psem, czytanie książki, udział w organizowanych zajęciach, np. kursie językowym. Dobre jest wszystko co pozwala ci nie poświęcać całej energii i uwagi na skupianie się na traumatycznym doświadczeniu. 

 

Kiedy szukać profesjonalnej pomocy

Jak wspomniałam odzyskiwanie równowagi po wydarzeniu traumatycznym wymaga czasu i każdy wraca do normy w swoim czasie. Jednak jeśli miesiące mijają a objawy traumy nie ustępują, możesz potrzebować profesjonalnej pomocy. 

 

Zgłoś się po profesjonalną pomoc psychologiczną, jeśli:

  • Masz kłopoty z funkcjonowaniem w szkole i w domu
  • Miewasz przerażające wspomnienia, koszmary, flashbacki
  • Cierpisz z powodu dotkliwych lęków, depresji, niepokoju
  • Unikasz coraz większej ilości rzeczy, które przypominają ci o traumie
  • Czujesz że straciłeś zdolność tworzenia bliskich satysfakcjonujących związków
  • Czujesz się emocjonalnie odrętwiały i odsunięty od innych ludzi

 

W jaki sposób terapia pomaga radzić sobie z traumą?

 

W celu poradzenia sobie z psychologiczną traumą musisz zmierzyć się z nieznośnymi uczuciami i wspomnieniami, których być może długo unikałeś. W innym razie będą one powracać w sposób zupełnie nie kontrolowany.

Leczenie traumy i powrót do równowagi wymagają przetworzenia wspomnień i uczuć związanych z traumą oraz  nauki radzenia sobie z regulowaniem silnych emocji. Ze względu na ogromną siłę stresowej reakcji “walcz lub uciekaj”, która pojawia się w chwili przeżywania sytuacji traumatycznej, zwykle dochodzi do nagromadzenia energii utrudniającej późniejsze funkcjonowanie. Stąd potrzebne bywa jej późniejsze rozładowanie w trakcie terapii. Jeśli wydarzenie traumatyczne miało związek z krzywdą wyrządzoną przez drugiego człowieka, potrzebna jest też praca nad budowaniem lub odbudowywaniem zaufania do innych ludzi.

 

Karina Wiencelewska jest psychologiem, psychoterapeutą w trakcie certyfikacji. Potrzebujesz dodatkowych informacji na opisany temat lub pragniesz umówić się na konsultacje, zadzwoń: +353 86 176 0361. Możesz też skontaktować się poprzez email gabinet@pomostkrakow.pl lub Skype karina.wiencelewska

Karina Wiencelewska

- psycholog,
psychoterapeuta

 

514 725 256

 

gabinet@pomostkrakow.pl